Agresivnost u crtanim filmovima

Objavljeno 04.05.2012. | Dobna skupina: 1-3, 3-7, 7+

U posljednje je vrijeme primjetno kako crtani filmovi obiluju različitim vidovima agresivnog ponašanja.

Likovi u crtanim filmovima su predstavljeni kao “nadnaravno moćne sile”, “superjunaci”, “vanzemaljska bića”, “ljudi koji lete i uništavaju planet”, “upotrebljivači raličitih čarobnih pomagala”, “neprijateljski razarači” i sl. Naravno, i dalje se proizvode crtani filmovi koju u sebi sadrže pedagoške elemente.

Važno je ukazati na neke najznačajnije aspekte agresivnosti, naročito o onim koji se ispoljavaju u predškolskom razdoblju. Kada govorimo o agresivnosti u dječjem vrtiću onda zapravo govorimo o svađama, galami, psovanju, vrijeđanju, provokacijama, udarcima, ugrizima, štipanju, povlačenju za kosu, otimanju i uništavanju igračaka, ismijavanju, zadirkivanju i zezanju. G. Haug – Schnabel (1997.) ukazuje da agresivnost kod male djece uvijek znači ili obranu nečega ili borbu za nešto. Agresivnost se može promatrati kroz različite aspekte i pomoću različitih teorija. R. C. Beck (2003.) smatra da se ljudska agresija obično definira u terminima namjere da se nekome nanese tjelesna ili psihološka povreda.


Agresivnost uvijek smeta, jer uzbuđen uzvik, izljev bijesa, bujica psovki, a prije svega fizički napad koji se pretvara u borbu, automatski prekidaju svaku aktivnost i svaku igru. Agresivnost ometa one koji su izravno upleteni u sukob, ali i slušatelje ili gledatelje. Rijetko se agresivno djelovanje može ignorirati, a ugroženoj osobi to je gotovo nemoguće. Ali agresivnost se nameće i onima koji nisu izravno upleteni u sukob. Kada je riječ o agresivnosti u neposrednoj blizini svatko treba na nju obratiti pažnju jer lako i neočekivano može biti uvučen u sukob pa će se morati braniti, izgladiti sukob ili pak zauzeti neku od sukobljenih strana.

Najčešći uzrok postanka i učvršćivanja agresivnosti je loš i nedovoljan odgoj. Neadekvatna podrška djeci da nadilaze frustracije i rješavaju unutrašnje konfliktne situacije dovodi do pojave agresivnosti R. Tomić i H. Šarić (2008.) smatraju da se agresivno ponašanje kod djece češće javlja u obiteljima gdje su česte zabrane, fizička kažnjavanja, prigovaranje, autoritativan stav roditelja prema djeci, gdje se sputava sloboda djece da izraze svoju ličnost. Postoji mnogo faktora koji potiču nasilno ponašanje djece.

Dijete predškolskog doba je pod utjecajem identifikacije i imitacije. Ono uči promatrajući ponašanje drugih osoba u njegovom okruženju ponašaju. Stoga je potreban pravilan odgoj i pružanju primjera djetetu , uzora koje će kod njega graditi pozitivne osobine ličnosti. Ukoliko je dijete izloženo agresivnim elementima, ono će se početi na takav način i ponašati. Mnogobrojna istraživanja su pokazala da u dječijim crtanim filmovima postoji mnogo agresivnosti.

Crtani filmovi namjenjeni djeci predškolske i rane školske dobi obiluju nasiljem, a problem stvara to što su djeca sklona imitiranju ponašanja i poistovjećivanju s izmišljenim likovima Ista je stvar je i s glumcima iz filmova koji često upotrebljavaju silu u sukobima. Istraživanje koje su proveli američki naučnici pokazalo je kako su mlađa djeca sklonija oponašanju negativnih pojava i ponašanja koja vide. Tako trčanje, vrisku i verbalnu agresiju koriste u vrtićima i školama. Upitane koji su im najdraže TV emisije, 95 djevojčica u dobi od devet do jedanaest godina odgovorile su Buffy – ubojica vampira, Scooby Doo i Pokemon. Istraživanje je pokazalo da su emisije namijenjene djeci do sedam godina sadržavale daleko veću količinu nasilja od onih namijenjenoj starijoj publici. U njima je u sat prikazivanja izbrojeno 26 činova agresije, dok je u emisijama namijenjenima općoj populaciji bilo tek pet, a devet u emisijama namijenjenoj djeci do 14. godine.

Istraživanje je pokazalo da dječji program sadrži više nasilja nego program za odrasle!

Postoji i dokaz da animirano nasilje s ekrana ima učinak na djecu. Isto važi i za videoigrice. I one imaju isti učinak na dječju agresivnost, osjećaje i ponašanje kao i nasilne TV emisije, stoji u istraživanju.

Istraživanje koje je objavljeno u medicinskom časopisu Pediatrics pokazalo je da su djeca koja u predškolskoj dobi gledaju nasilne emisije sklonija agresivnosti i neposlušnosti te da češće upadaju u neprilike kada krenu u školu.

Crtani filmovi utječu na razvoj djeteta - njihov sadržaj treba obilovati zabavnim, ali i pedagoškim elementima. Dijete kroz crtani film treba učiti. Stoga odgajatelji, posebno roditelji, trebaju adekvatno i smisleno birati sadržaje koje će njihovo dijete/djeca pratiti.

Literatura:

Beck, R. C. (2003). Motivacija: teorija i načela. Jastrebarsko: Naklada Slap
Haug – Schnebel, G. (1997). Agresivnost u dječijem  vrtiću. Zagreb: Educa
Tomić, R.  i Šarić, H. (2008). Sociopatološke manifestacije kod djece i mladih. Tuzla: Off-set

Autor: Tarik Hasanić, dipl. pedagog – psiholog 

Izvor: www.odgoj.com

Autor: Čuvarkuća uredništvo

1 korisnik je označio ovu preporuku kao korisnu.

Čuvarkuća ocjenjuje

Na ovome se mjestu nalaze sažeci preporuka uz ocjene uredništva ili stručnjaka.

Sigurnost

2

Najčešći uzrok postanka i učvršćivanja agresivnosti je loš i nedovoljan odgoj.

Napomena
Mlađa djeca su sklonija oponašanju negativnih pojava i ponašanja koja vide.

Čuvarkuća preporučuje

Pogledaj i ovo!

Čuvarkuća na Facebooku

Još iz ove kategorije

marketing

Warning: Unknown: write failed: Disk quota exceeded (122) in Unknown on line 0

Warning: Unknown: Failed to write session data (files). Please verify that the current setting of session.save_path is correct (/tmp) in Unknown on line 0