Ayurvedski savjeti za zimsku prehranu

Objavljeno 05.12.2016. | Dobna skupina: Još nema dijete, Prije poroda, 0-1, 1-3, 3-7, 7+

Određene namirnice posebno su blagotvorne za naš organizam zimi.

Zima je godišnje doba povezano s Kapha došom: osjećamo se usporeno i hladno. U nekim područjima zime su vlažne. Tamo ljudi često imaju problema s sluzi i sinusima. Žele se zagrijati, rješiti se šmrcanja – odnosno isušiti respiratoni trakt. I naravno, pri tom treba sačuvati što više energije! S druge strane, neka su područja izrazito suha zimi, s puno vjetra. U takvim uvjetima ljudi su zimi skloniji neravnoteži nervnog sustava. Za njih je najvažnije navlažiti organizam iznutra.

Zimi ljudi češće pate od zatvora – rješite taj problem ispijanjem mnogo tekućine; čajeva i osobito vode, te juhama. Za čišćenje probavnog sustava osobito je pogodan Mungo grah, možete ga kupiti u dućanima zdrave hrane. Natopite ga preko noći, i potom skuhajte s povrćem i u kombinaciji s basmati rižom – hranjivo, zdravo i fino! I brzo ćete otrčati na WC!

Od začina koristite ‘tople’ – odnosno one koji će zagrijati organizam: đumbir, bijeli luk, cimet, klinčiće, kardamon, papar… (Ovi začini osobito pogoduju Kapha doši, za Vatu umjereno, a Pitta doši baš nepogoduju – stoga ih Pitta tipovi osobe trebaju korisiti vrlo umjereno). Želite li detaljno savjetovanje za prehranu u skladu s vašim došama i godišnjim dobima predlažem individualne konzultacije.

Važne namirnice zimi su: jabuke, suhe šljive, cikla, brokoli, kiseli kupus, mrkva, karfiol, heljda, zob, raž i grahorice, te sjemenke bundeve. 

Zatim, izbjegavajte jako masnu hranu. Malo laganih ulja poput Ghee, sezamovog ili kokosovog održat će tkiva vlažnima zimi, posebice ukoliko živite u suhoj klimi s puno vjetra. Koncentrirajte se na trpak okus (sadrže ga, primjerice, đumbir i radić) kako biste zadržali toplinu. Dodajte i gorki okus, poput zelenog lisnatog povrća ili korjena maslačka, te opor (brusnice, jabuke). Tim okusima detoksificirat ćete organizam tijekom zime.

Ako je zima u vašem kraju suha s mnogo vjetra, dodajte slatki okus (suhe smokve, mrkva, datulje…). Važne namirnice zimi su: jabuke, suhe šljive, cikla, brokoli, kiseli kupus, mrkva, karfiol, heljda, zob, raž i grahorice, te sjemenke bundeve. Mahunarke i žitarice obogaćuju zimske recepte, s naglaskom na heljdu i zob – namirnice koje najviše griju organizam. Korjenasto povrće (mrkva, peršin, repa…) i suho voće također je u ovo doba godine poželjno jesti češće. Gore navedene namirnice su općenito pogodne zimi, no savjetujem da dodatno obratite pozornost na one koje pogoduju vašoj doši/došama, odnosno vama individualno.

Tijekom zime, što je više moguće, izbjegavajte napore svih vrsta. Pazeći na zdravlje, jedite toplu hranu, na žlicu. Juhe, složenci, variva i jela iz pečnice odličan su izbor! Zimi je posebno važno njegovati rutinu i dosljednost u prehrani i dnevnim aktivnostima. Nastojte što više biti u mirnom okruženju. Radite istezanje i tjelovježbu, napor neka bude umjeren. Masaža je iznimno dobro došla. Možete ju raditi i sami (samomasaža) svako jutro 5 minuta od pete do glave namažite se toplim uljem i 20-tak minuta poslije otuširajte! Mazite svoj organizam i dajte mu upravo ono što mu sada treba; tako ćete se osjećati puni energije, poletno i vitalno. Jedite i pijte toplo, i uživajte u mirisima i okusima Zime!

Light of Ayurveda

Autor: Čuvarkuća uredništvo

2 korisnika je označilo ovu preporuku kao korisnu.

Čuvarkuća ocjenjuje

Na ovome se mjestu nalaze sažeci preporuka uz ocjene uredništva ili stručnjaka.

Sigurnost

4

Kod djece mlađe od 2 godine budite oprezni sa začinima.

Napomena
Od začina zimi koristite ‘tople’ – odnosno one koji će zagrijati organizam: đumbir, bijeli luk, cimet, klinčiće, kardamon, papar…

Pogledaj i ovo!

Čuvarkuća na Facebooku

Još iz ove kategorije

marketing