Djeca su rođena za čitanje!

Objavljeno 16.04.2014. | Dobna skupina: 0-1, 1-3, 3-7, 7+

Brojna su znanstvena istraživanja pokazala da je čitanje djetetu od najranije dobi jednako važno za razvoj kao i briga o njegovim osnovnim potrebama – potrebi za hranom, zdravljem, odmorom, igrom, sigurnošću, ljubavlju.

U svijetu su posebnu pozornost izazvali rezultati istraživanja koji su pokazali da je mozak zdravog djeteta koje je bilo izloženo odgovarajućim poticajima znatno razvijeniji od mozga također zdravog djeteta, ali koje je bilo zanemareno od okoline. Pod utjecajem tih spoznaja razvili su se posljednjih godina raznovrsni programi i projekti za poticanje čitanja djeci od trenutka njihova rođenja:

"Rođeni za čitanje"


Projekt "Rođeni za čitanje" pokrenut je u Americi - roditelji uče o važnosti čitanja djeci rane dobi i što i kako čitati. U programe se uključuju dječji vrtići, obiteljski centri, knjižnice, medicinski centri, mediji, volonteri, ali i poznate osobe kako bi se privukla pozornost javnosti;

Projekt se pod istim ili sličnim nazivima proširio u mnoge zemlje svijeta. U Italiji se nacionalnoj kampanji, koju su pokrenule dječje knjižnice, pridružila televizija, a u Koreji i Japanu su posebno aktivna udruženja roditelja, u Velikoj Britaniji i Skandinaviji svako dijete već u rodilištu dobiva svoju prvu knjigu (slične inicijative postoje i kod nas u Koprivnici). Projekte podupire država/lokalna zajednica. Pri odlasku iz rodilišta roditelji dobivaju iskaznicu dječje knjižnice s kojom će, kad se jave u knjižnicu, dobiti besplatnu knjigu za dijete i mnoštvo informacija o tome što sve knjižnice djeci i roditeljima nude i zašto je čitanje tako važno za njihovo dijete.

Deset vlastitih knjiga predškolskog djeteta smatra se minimumom koji treba osigurati svakom djetetu.
2003. godine svjetsku nagradu za poticanje čitanja dobila je skupina pedijatara iz Ohia. U program su uključeni medicinski centri grada Clevelanda. Pri svakom dolasku s djetetom na pregled u savjetovalište, pedijatri upoznaju roditelje s tim kako nije važno brinuti samo o tjelesnom zdravlju djeteta već i o mentalnom i kako čitanje može pomoći razvoju zdravog djeteta. Pedijatri daju roditeljima slikovnicu za dijete, a prisutni volonteri pokazuju im kako će, što i kad čitati djetetu. Do navršene pete godine života svako će dijete dobiti deset slikovnica, odnosno knjiga, jer deset puta dolazi na obvezne preglede u pedijatrijsko savjetovalište.

U bolnici "Sestara milosrdnica" u Zagrebu 2005. je godine na Odjelu pedijatrije otvorena knjižnica i čitaonica za djecu – dok s roditeljima čekaju na dugotrajne predglede i zdravstvene intervencije, djeca zajedno s roditeljima čitaju slikovnice, a pomažu i volonteri.

Znanstvena istraživanja, projekti i programi bavili su se i pitanjima što i kako utječe na razvoj
čitateljskih vještina, na čitateljsku kulturu i motivaciju za čitanjem. Mnoštvo je čimbenika koji djeluju, no najvažnijima su se pokazali:

  • poticaji roditelja i njihova zainteresiranost za čitanje djetetu (djeca kojoj su roditelji čitali u ranoj dobi zainteresiranija su za čitanje i knjigu, jer ona vjeruju roditeljima, pa aktivnosti koje s njima provode roditelji doživljavaju kao važne i sebe doživljavaju važnima "jer su vrijedni pažnje i vremena svojih roditelja")
  • model roditelja - koliko roditelji čitaju i sami (djeca rane dobi najviše uče oponašanjem odraslih, pa ukoliko odrastaju u sredini gdje odrasli čitaju, i sama žele biti "poput odraslih")
  • izloženost djeteta materijalima za čitanje (što je dijete okruženije stimulativnim materijalima za čitanje – kućna bilbioteka, dječje knjižnica, slikovnice u vrtiću...), to je veća zainteresiranost djeteta za čitanje).

Autorica: mr.sc. Ivanka Stričević, Projekt ČITAJMO IM OD NAJRANIJE DOBI, Hrvatsko knjižničarsko društvo, 2006.

Autor: Čuvarkuća uredništvo

1 korisnik je označio ovu preporuku kao korisnu.

Čuvarkuća preporučuje

Pogledaj i ovo!

Čuvarkuća na Facebooku

Još iz ove kategorije

marketing