Dječji svijet mašte u stvarnosti

Objavljeno 08.07.2014. | Dobna skupina: 0-1, 1-3, 3-7, 7+

Igračka, simbolički predmet, omogućuje djetetu da svoj svijet fantazija prenese na igru kako bi postiglo zadovoljenje koje mu inače manjka u svijetu odraslih.

Djetetovom igrom upravlja moćan element dječjeg psihičkog života koji nazivamo "načelo ugode", a kojem se suprotstavlja druga, čudotvorna snaga psihe, koja se naziva "načelo stvarnosti". Ova dva tipa zajedničkog funkcioniranja zajednička su za svako ljudsko biće, a njihova je specifičnost u tome što kod djece načelo ugode dominira nad načelom stvarnosti.

Zašto je to tako? Dijete je po prirodi svoga psihičkog razvoja maštovito biće. U svijetu odraslih dijete se osjeća bespomoćnim i prepuštenim brizi roditelja ili drugih osoba u svojoj okolini. Prepustiti se mašti ili dnevnom sanjarenju jedan je od načina da dijete prevlada taj osjećaj bespomoćnosti koji ga užasno plaši. To je aktivnosti potpuno slična aktivnosti sna, dok dijete spava. Znači li to da se usuđujemo reći da je dječja igra isto što i san, odnosno da dijete dok je zaokupljeno igrom sanja neki svoj dnevni san? Medicinska psihologija je ustanovila da je to tako. Prema znanstvenim spoznajama "načelo ugode" karakteristično je za nesvjesnu psihičku aktivnost djeteta koja uključuje mehanizme sažimanja i pomaka tj. predodžbe o stvarima i riječima koje bivaju sažete i mogu odmah zamjenjivati ili simbolizirati jedna drugu. Ta unutrašnja psihička igra predodžbi što se zbivaju u dječjoj mašti ne uzimaju u obzir kategorije vremena i prostora i imaju svrhu da smanjuju uzbuđenja koja dijete teže podnosi nego odrasli. Dijete kroz igru ostvaruje, dakle, to snažno načelo ugode koje energijom hrane njegovi instinkti. Igra bi, dakle, prema toj spoznaji predstavljala "halucinatorno ispunjenje dječjih želja". 

Ali što se zbiva s "načelom stvarnosti"? To načelo je karakteristično za svjesnu psihičku aktivnost. Ono podliježe zakonima logičkog i gramatičkog mišljenja i rasuđivanja, a svrha mu je smanjivati neugodu koja proizlazi iz  raznih uskraćenja (frustracija) i životnih nepogodnosti. Načelo stvarnosti je karakteristično za dnevnu misaonu aktivnosti odraslih osoba. Međutim, ne bismo mogli reći da se djeca ponašaju samo po načelu ugode, odnosno da stalno žive kao u nekom snu, a da odrasli funkcioniraju samo po načelu stvarnosti, odnosno da im sasvim nedostaje mašta, kreativnost ili osjećajnost. I kod djece i kod odraslih oba se psihička procesa miješaju, ali kod djeteta prevladava prvi tj. načelo ugode, a kod odraslih drugi tj. načelo stvarnosti. Mogli bismo, štoviše, reći da je načelo stvarnosti udruženo s načelom ugode, odnosno da predstvalja njegovu sekundarnu modifikaciju. U stvari, tražeći kroz igru ispunjenje svojih želja, dijete odrastajući otkriva, po cijenu eventualnog razočaranja ili neugodnih posljedica, vanjsku stvarnost koja na taj način postupno postaje regulatorni princip njegova psihičkog funkcioniranja.

Te spoznaje medicinske psihologije objašnjavaju nam zašto su igračke sa svojim višestrukim emocionalnim, obrazovnim i socijalnim značenjem opravdano postale pravi "društevni fenomen". Tim prije što su postale uzrokom neprekidnog nadmetanja: naime, proizvođači igračaka tvrde da su mnogo kompetentniji od stručnjaka za dječju medicinsku psihologiju, pa i od roditelja i njihove djece. Međutim, tu postoji zabluda. Djeca nekad osjećaju strah pred nekim igračkama koje vjerno prikazuju nesvjesne dječje motivacije ili interese. Ne treba, naime, zaboraviti da djeca u igračkama projiciraju dijelove svoje ličnosti, kao što to u snu rade odrasle osobe.

Izvor: Svijet dječje psihe, dr. Staniša NIkolić

Autor: Čuvarkuća uredništvo

1 korisnik je označio ovu preporuku kao korisnu.

Čuvarkuća ocjenjuje

Na ovome se mjestu nalaze sažeci preporuka uz ocjene uredništva ili stručnjaka.

Ukupni dojam

5

Dijete odrastajući otkriva, po cijenu eventualnog razočaranja ili neugodnih posljedica, vanjsku stvarnost koja na taj način postupno postaje regulatorni princip njegova psihičkog funkcioniranja.

Čuvarkuća preporučuje

Pogledaj i ovo!

Čuvarkuća na Facebooku

Još iz ove kategorije

marketing