Igra nije šala, kroz igru se uči!

Objavljeno 27.07.2020.

Igra u različitim starosnim dobima djeteta ima raznoliko značenje. Ona predstavlja način za upoznavanje života i svijeta oko sebe, predstavlja vježbu svih čula i direktno utječe na razvoj inteligencije. S početka igra bude prosta, poput igre vlastitim prstima na nekom najnižem stupnju, da bi se vremenom usložnjavala do nivoa rješavanja slagalica i mozgalica.

U trenutku kada dijete nauči da se samostalno kreće, za njega počinje nova avantura, do tog trenutka istraživanje svijeta bilo je ograničeno gotovo potpuno na čulo vida i sluha. Od tada dijete počinje da posmatra okolinu na potpuno nov način, može da „uhvati“, „dohvati“, „obuhvati“i na taj način upozna predmete iz svoje okolice.

Omogućite djetetu da se sigurno „igra“

Kada dijete počne da istražuje i da upoznaje svijet, najvažnija zadaća za roditelja je da mu omogući da to ono čini na najsigurniji mogući način. Morat će stvoriti takve uvjete da dijete sačuva od opasnih, oštrih, ali i prljavih predmeta, tako da oni nipošto ne dođu djetetu na dohvat ruke. Lomljive stvari također predstavljaju opasnost tako da tanjure, čaše i slične predmete od keramike ili stakla držite na visini, gdje ih dijete neće moći dohvatiti. Zaštitite niske police i ladice u kojima se često mogu naći zalutali opasni predmeti.

Sa cilju izbjegavanja štete treba bar privremeno izbaciti sve viseće stolnjake, nisko postavljene lampe, sobne biljke, upaljače i žigice i sve druge predmete koji bi mogli stati na put malom istraživaču.

Mnoge majke ne žele da zabranjuju otvaranje ladica, jer ne žele da guše djetetovu radoznalost već u njih stavljaju bezopasne sitnice koje stoje djetetu na raspolaganju za „raspremanje“.

Zabrane samo u strogoj nuždi

Zabrane treba ograničiti i svjesti ih na najmanju moguću mjeru – ali sve ono što na sebi ima oznaku zabranjenog, mora se poštivati. Ovo pravilo se mora odnositi na sve ukućane, čak i na bake i djedove. Ako jedan roditelj nešto zabranjuje, drugi mora biti dosljedan i to poštivati. U svakom domu postoje neke zabranjene zone, ali se prema zabranama mora ophoditi pažljivo. Ako dijete dobija previše zabrana, vremenom će postati zatvoreno, a radoznalost će lagano jenjavati, što doista nije dobro.

Očima se uči

Djeca uče tako što imitiraju odrasle, to nemojte nikada zaboraviti. Nemojte se čuditi što će želeti da rade baš iste stvani koje rade odrasli, želeće da pripremaju ručak, da pospremaju, da voze auto ili traktor itd. Posmatrajući potrebu djeteta da radi ono što i odrasli, možete i sami zaključiti koliko je vaspitanje primjerom doista važno za dijete i njegov pravilan intelektualni razvoj. Neželjena ponašanja koja se kasnije kroz život ispoljavaju često su stečena u najranijoj dobi. Kada roditelji pokušavaju da djetetu utisnu dobre i korisne osobine u karakter moraju imati na umu da dijete mnogo više nauči gledajući nego slušajući.

Mašta može svašta

Koliko je mašta važna za svako dijete? Odgovor je, mašta je neprocjenjiva. Kada dijete istraži sve u svojoj okolici, punoj barijera i granica, ono želi još, mozak jednostavno želi informacije. Tada do izražaja dolazi mašta, a ona je neograničena. Treba je poticati i razvijati.

Mašta omogućuje djetetu bolju spoznaju svijeta oko sebe, ali i sebe samog, potiče razvoj psihe, emocionalnih i socijalnih vještina, ona otklanja strah i stvara u djetetu osjećaj sigurnosti. Kroz maštu je sve moguće i svaka igra postaje mnogo zanimljivija, mašta postavlja pitanja i budi radoznalost. Radoznalost je odlika najboljih đaka i kasnije najuspješnijih ljudi.

Dijete bi trebalo da ima svoj kutak u kome će se neometeno igrati, gdje će maštati, crtati, učiti kako se postaje čovjek.

Dijete dok crta maštu pretvara u stvarnost

Jedan od načina da se na prvi način materijalizuje mašta je kroz crtanje. Njegovanje kreativnosti i maštovitosti u krajnjoj instanci dovodi do bržeg razvoja inteligencije a to je posebno važno u periodu od od 7 do 14 godina. To je period kada se najviše razvijaju neuroni u ljudskom mozgu. Crtanje djetetu predstavlja igru i zabavu ali je ono mnogo više od toga. Mašta na papiru postaje stvarnost. Dijete crta svoje emocije, ljubav, sreću, strah. Crta stvarne događaje i kroz maštu izražava svoje skrivene želje. Izražava osvoja osjećanja, usavršava svoje sposobnosti.

Dijete bi od najranijeg djetinjstva trebalo usmjeravati ka ovakvom izražavanju emocija, tako da je važno osigurati mu materijal za ovu aktivnost. Može to biti olovka, kreda, parče cigle u dvorištu ili magična tabla. I bez pomoći roditelja djeca česo nađu način da se kreativno izražavaju, pa ako im roditelji ne osiguraju olovku i papir može se dogoditi da zidovi i dijelovi namještaja dožive pravu malu umjetničku renesansu.

Rješavanje mozgalica

U mentalnom razvoju svake jedinke, mozgalice i zagonetke igraju važnu ulogu. Rješavanjem zagonetki mozak uči da rješava probleme. Suvišno je pričati koliko je važno kada se netko zna pravilno suoči sa problemom, pravilno ga sagledati i uspješno ga riješiti. Čovjek se ne rađa sa tim sposobnostima, ima neku predispoziciju ali se ta sposobnost razvija kroz igru i vježbu.

Većina dječjih igara ima za cilj da razviju neku vještinu, od razvoja uma, fizičkih sposobnosti do preciznosti. Zato ukoliko ste roditelj mališana, nagonite ga na igru jer kakva god bila, pomoćiće mu da usavrši svoje tijelo i svoj um.

Autor: Dragan Antić

Čuvarkuća na Facebooku


Warning: Unknown: write failed: Disk quota exceeded (122) in Unknown on line 0

Warning: Unknown: Failed to write session data (files). Please verify that the current setting of session.save_path is correct (/tmp) in Unknown on line 0