Igra predškolskog djeteta

Objavljeno 14.03.2014. | Dobna skupina: 0-1, 1-3, 3-7

Čuvarkuća u suradnji s … OMEP Igra je vrlo značajna aktivnost u periodu dječjeg odrastanja. Ona je temeljna aktivnost predškolskog djeteta.

Dijete kroz igru istražuje i upoznaje svijet oko sebe. Igra je spontana aktivnost koja ga veseli i opušta. Svakom je djetetu potreba i znatiželja za igrom urođena. U igri dijete aktivno angažira svoje mogućnosti, te pronalazi interese koji anticipiraju njegov psihički, tjelesni i kognitivni razvoj. Igra je vrlo nespecijalizirana aktivnost predškolskog djeteta i kao takva ima vrlo važnu ulogu u njegovom razvoju. Ona je napogodniji poligon za razvoj i iskušavanje različitih psihičkih procesa i ljudskih osobina. Kroz igru dijete djeluje na vlastiti tjelesni, psihomotorni, emocionalni, socijalni i kognitivni razvoj, pri čemu se stvaraju zdravi temelji djetetovog funkcioniranja kao osobe. Za dijete igra predstavlja ogledalo razvoja.

Dijete kroz igru upoznaje sebe, svoju okolinu, te stvara vlastiti odnos prema njoj.

Dijete kroz igru upoznaje sebe, svoju okolinu, te stvara vlastiti odnos prema njoj.

Što to znači? Dijete u interakciji s drugima razvija vlastitu sliku o sebi, otkriva načine vlastitog djelovanja na druge ali i djelovanja drugih na njega samoga. Dijete je u igri koncentrirano i angažirano te se cijelo predaje ovoj čudesnoj, za nas odrasle čini se nedovoljno shvaćenoj aktivnosti.

Ono će u igri svemu dati smisao, a riječi i predmeti dobit će nova značenja. Dijete igru doživljava kao nešto ozbiljno jer u njoj ono zapravo istražuje, kombinira i koristi sebe i svijet koji ga okružuje. Igra djetetu predstavlja vrlo prirodan način pretvaranja, zamišljanja i prikazivanja života putem fiktivnoga, izmaštanog svijeta, i upravo je to ono što mu predstavlja zadovoljavanje njegovih neostvarenih potreba i želja.

U dječjem svijetu igra znači prirodan i djelotvoran način učenja.

Kroz nju dijete izražava i svladava različita emocionalna stanja, stvara pozitivnu sliku o sebi, reagira na zahtjeve okoline, stvara vlastita pravila ali se i prilagođava pravilima drugih. Dijete je u igri motivirano iznutra, te je upravo iz tog razloga fokusirano na sam proces a ne rezlutat ili produkt. Igra djetetu omogućuje stvaralačku preradu realnog i objektivnog. Dijete tako percipira realni svijet te ga preobražava i modificira prema vlastitom iskustvu i sposobnostima. Samo je u dječjoj igri moguće da neki predmet dobiva značenje nekog drugog. Tako grana drveta može predstavljati štap, kuću, cestu, a dijete može u nekom trenu biti veliko kao tata ili mama, hrabro kao vojnik, važno kao liječnik. Dijete kroz igru iskušava i provjerava, mijenja ili se vraća istim ulogama, svaki put iznova radujući se onome što može učiniti ili postati. Taj svijet mašte za dijete je savršen. Samo u njemu dijete ima mogućnost promjeniti stvarnost i prilagoditi ju sebi. Sasvim je sigurno to da dijete u igri neće doživjeti neuspjeh što pridonosi djetetovom samopouzdanju i stvaranju pozitivne slike o sebi. U takvoj dječoj imaginaciji čudesna bića rješavaju nerješivo, dobro pobjeđuje zlo, strah se pretvara u hrabrost te nestaju vremenski i prostorni okviri.

Kako to shvaćaju odrasli?

Mnogi će se, nažalost, složiti s tim da je dječja igra samo obična, neozbiljna i djetinjasta igra koja će nestati kada dijete dođe do “etape ozbiljnog života“. Dijete osjeća kada odrasli shvaćaju njegovu ozbiljnu igru. Ignoriranje igre od strane odraslih dijete navodi na to da se zatvara u vlastiti svijet neshvaćeno i neprihvaćeno. Kako dijete igru doživljava kao nešto ozbiljno, odrasli mu može biti poželjan suigrač ako i sam može doživjeti igru, prihvatiti dječje zamisli i ideje te mu nenametljivo nuditi nove mogućnosti. U toj ulozi također valja biti pažljiv. Odrasli su najčešće u dječjoj igri ti koji ispravljaju pogreške, educiraju i informiraju, usmjeruju igru određenim zadacima, mjenjaju sadržaj, dodijeljuju uloge za koje misle da su primjerene dječjem razvojnom stupnju. Međutim, djetetu su na taj način uskraćena najznačajnija životna iskustva.

Upravo nas ta misao mora dovesti do toga da ostavimo djeci ovu izvornu aktivnost, pružimo im mogućnosti da im igra bude još veći izazov i dopustimo sebi da dio toga čudesnoga uključimo u vlastiti svijet.

Autorica: Matea Galinec

Autor: Čuvarkuća uredništvo

1 korisnik je označio ovu preporuku kao korisnu.

Čuvarkuća ocjenjuje

Na ovome se mjestu nalaze sažeci preporuka uz ocjene uredništva ili stručnjaka.

Napomena
Kroz igru dijete izražava i svladava različita emocionalna stanja, stvara pozitivnu sliku o sebi, reagira na zahtjeve okoline, stvara vlastita pravila ali se i prilagođava pravilima drugih.

Čuvarkuća preporučuje

Pogledaj i ovo!

Čuvarkuća na Facebooku

Još iz ove kategorije

marketing

Warning: Unknown: write failed: Disk quota exceeded (122) in Unknown on line 0

Warning: Unknown: Failed to write session data (files). Please verify that the current setting of session.save_path is correct (/tmp) in Unknown on line 0