Naglašene pohvale

Objavljeno 07.01.2014. | Dobna skupina: 1-3, 3-7, 7+

Čuvarkuća u suradnji s … oblačić logo „Pretjerana pohvala uzrokuje suprotan učinak kod one djece kojoj je najpotrebnija – djece s niskim samopoštovanjem.“

Novo istraživanje Eddieja Brummelmana s Ohio State Sveučilišta pokazalo je da odrasli više hvale djecu s nižim samopoštovanjem. No, dok djeci s visokom razinom samopoštovanja naglašene pohvale pomažu da napreduju, kod djece s niskim samopoštovanjem one uzrokuju povlačenje od novih izazova.

U ovom istraživanju je „naglašena“ pohvala označavala tek jednom riječju izmijenjenu pohvalu, npr. umjesto korištenja rečenice „Ovo ti ide dobro“ ili „U ovome si dobar“, korištene su rečenice poput „Ovo ti ide jako dobro“ ili „U ovome si izvrstan“. U istraživanju je pokazano da odrasli daju dvostruko više ovakvih pretjeranih i naglašenih pohvala djeci s nižom razinom samopoštovanja, u odnosu na djecu visokog samopoštovanja.

U prvoj studiji je sudjelovalo 114 roditelja s djecom. Nekoliko dana prije glavnog dijela istraživanja, djeci je pomoću upitnika utvrđena razina samopoštovanja. Glavni dio istraživanja je proveden u obiteljskim domovima, a zadatak roditelja je bio rješavati matematičke zadatke s djecom. Istraživači su zapažali broj pohvala, kao i vrstu pohvale – je li bila pretjerana ili ne. Pokazalo se da je oko 25 posto pohvala koje su roditelji davali djeci prilikom rješavanja zadataka naglašeno, s tim da su ovakve pohvale roditelji češće davali djeci nižeg samopoštovanja. Čini se da roditelji prirodno misle kako djeca s nižom razinom samopoštovanja trebaju dodatan poticaj i pohvalu da bi se osjećala dobro.

Pretjerana pohvala ne mora uvijek biti motivirajuća.

Ipak, u nastavku istraživanja se pokazalo da to i nije najbolja ideja. Naime, u studiji koja je uslijedila 240 djece su imali za zadatak nacrtati svoj prikaz „Divlje ruže“ (poznate Van Goghove slike), nakon čega trećina nije bila pohvaljena, trećina je bila pohvaljena a trećina je bila naglašeno pohvaljena. Nakon što su primili ovakvu povratnu informaciju, djeci je rečeno da biraju hoće li za svoj sljedeći crtež izabrati „lakšu sliku, iz koje neće puno naučiti“ ili „težu sliku u kojoj mogu napraviti puno grešaka, ali će više naučiti“. Rezultati su pokazali da su djeca nižeg samopoštovanja za drugi crtež češće birala lakšu sliku ako su za prvi crtež pretjerano pohvaljena. Suprotno tome, djeca s višim samopoštovanjem su za drugi crtež češće birala težu sliku ako im je prvi crtež pretjerano pohvaljen.

Moguće objašnjenje ovakvih rezultata jest to da pretjerane pohvale predstavljaju prevelik pritisak djeci nižeg samopoštovanja. Ako kažete djetetu nižeg samopoštovanja da je nešto učinilo „jako dobro“, ono će misliti da uvijek mora biti jako dobro u svemu čega se uhvati. Od straha da ne bude „jako“ dobar, često se uopće neće htjeti suočiti s izazovom pred sobom.

Zato idući put razmislite kako pohvaliti svoje dijete. Iako suprotno očekivanoj pretpostavci, pretjerana pohvala ne mora uvijek biti motivirajuća.

Autor: Marija Eva Ugrina

1 korisnik je označio ovu preporuku kao korisnu.

Čuvarkuća preporučuje

Pogledaj i ovo!

Čuvarkuća na Facebooku

Još iz ove kategorije

marketing

Warning: Unknown: write failed: Disk quota exceeded (122) in Unknown on line 0

Warning: Unknown: Failed to write session data (files). Please verify that the current setting of session.save_path is correct (/tmp) in Unknown on line 0