Opasne odgojne metode

Objavljeno 24.05.2016. | Dobna skupina: 1-3, 3-7, 7+

Čuvarkuća u suradnji s … Mnoge uobičajene i preporučene metode odgoja djece imaju negativne posljedice na njihov razvoj.

U našem društvu još uvijek prevladava stav da se dijete neće razviti u osobu koja se može uklopiti u društvo ako ne provedemo određene odgojne aktivnosti, ako ne poučimo dijete dobrom ponašanju, ne pokazujemo mu kako se treba ponašati kažnjavanjem i nagrađivanjem. To je točno, ali ne na način kako to inače zamišljamo. Društvo još ne poznaje do kraja unutarnju motivaciju dobrog ponašanja djece i ne razumije prirodne procese koji dijete čine takvim. Zbog nedostatka tih uvida i nedovoljne povezanosti s prirodnim instinktima koji bi razvili takav odnos s djetetom, primijenili smo metode za postizanje poželjnog ponašanja iz svijeta odraslih. Pritom zaboravljamo da djeca funkcioniraju drukčije i da te metode, koje doduše daju rezultate, imaju razorne posljedice na procese sazrijevanja.

Zbog toga je nezrelost dosegnula pandemijske razmjere. Impulzivnost, afektiranje, stavovi ili-ili, teškoće s prihvaćanjem promjena, neodgovornost, radikalizam, perfekcionizam, nedostatak unutarnjeg osjećaja vlastite vrijednosti i potreba za kompenzacijom materijalnim... To su u svojoj biti simptomi i posljedice nedovršenih procesa sazrijevanja u djetetu, s kojima se proživi život bez svijesti da smo mogli biti drukčiji. Većina tih karakteristika posljedica je uobičajenih odgojnih metoda koje roditelji primjenjuju po inerciji, ne shvaćajući koju cijenu zbog toga plaćaju i oni i dijete. Dobra je vijest da većina roditelja koji su se imali priliku upoznati s činjenicama i inuitivnijim pristupom koji promiče razvojna psihologija lako i brzo prepozna ispravnost tih uvida i dalje instinktivno mijenja odnos prema djeci te svjedoči o znatnom poboljšanju odnosa i pozitivnim promjenama u djetetu.

Prirodno sazrijevanje djece 

Pitanje ne bi trebalo biti kako postići poželjno i dobro ponašanje djece te koju metodu i tehniku za to primijeniti. (Činjenica je da danas postoji bezbroj učinkovitih metoda za postizanje željenog ponašanja.) Pravo je pitanje kako postaviti zahtjev ili naredbu djetetu i promijeniti mu ponašanje a da to ne uspori ili omete razvoj njegove osobnosti te psihičko i emocionalno sazrijevanje. Nažalost, većina knjiga i edukativnih programa previđa taj dio i orijentirana je isključivo na  metode koje dovode do željenog ponašanja djeteta. Primjena tih metoda odgoja ima i nuspojave; i kao što je zakonom propisano navođenje nuspojava, koje uvijek postoje, na svim lijekovima i dodacima prehrani, tako bi i uz savjete o primjeni spomenutih odgojnih metoda trebalo navesti posljedice i nuspojave primjene tih mjera na djetetu. Onda bi roditelji imali potpunu informaciju i priliku odlučiti žele li se predloženim metodama koristiti ili ne. Uobičajene metode odgoja možemo podijeliti na:

  1. metode zasnovane na buđenju alarma, tj. straha kod djeteta (prijetnje, podizanje glasa, vikanje, strašenje djeteta batinama, kaznama, ultimatumima...); 
  2. metode zasnovane na strahu od odvajanja (masovno preporučivani time out koji podrazumijeva odvajanje djeteta, izolaciju i slanje u drugu prostoriju ili kut, povlačenje ljubavi kao kazna, šutnja i ignoriranje, postiđivanje, svaka vrsta ekskomunikacije djeteta poput glumljenja napuštanja ili rečenica tipa: “Nećeš živjeti s nama ako se budeš tako ponašao.”);
  3. metode zasnovane na posljedicama, npr. kažnjavanju za nepoželjno ponašanje, tj. disciplinskoj mjeri za ponašanje koje nam se ne sviđa, uskraćivanju onoga za što je dijete emocionalno vezano ili ukidanju povlastica koje su mu važne. Ovdje treba razlikovati posljedice i mjere koje svaki roditelj mora provoditi kako bi zaštitio dijete: ako se igra opasnim predmetima, moramo ga udaljiti ili mu ih oduzeti, ali ako mu oduzmemo omiljenu igračku jer se ponašalo nepoželjno, to je disciplinska mjera o kojoj govorimo.

Dio današnjih stručnjaka, educiranih po bihevioralnom konceptu, i dalje podržava ovu metodu kao najmanje invazivnu i dobru alternativu mnogo drastičnijim metodama. Kada je svojevremeno uvedena u teoriju i praksu, još nisu bile poznate nuspojave s kojima bi se danas svako tko radi s djecom morao upoznati.

Autor: Tomislav Kuljiš

6 korisnika je označilo ovu preporuku kao korisnu.

Čuvarkuća ocjenjuje

Na ovome se mjestu nalaze sažeci preporuka uz ocjene uredništva ili stručnjaka.

Napomena
Društvo još ne poznaje do kraja unutarnju motivaciju dobrog ponašanja djece. Zbog nedostatka tih uvida i nedovoljne povezanosti s prirodnim instinktima, primijenili smo metode za postizanje poželjnog ponašanja iz svijeta odraslih.

Čuvarkuća preporučuje

Pogledaj i ovo!

Čuvarkuća na Facebooku

Još iz ove kategorije

marketing

Warning: Unknown: write failed: Disk quota exceeded (122) in Unknown on line 0

Warning: Unknown: Failed to write session data (files). Please verify that the current setting of session.save_path is correct (/tmp) in Unknown on line 0