Poremećaj spavanja kod djece

Objavljeno 22.12.2017.

Poremećaj spavanja kod djece može predstavljati veliki problem kad dijete zbog poteškoća sa spavanjem počne imati sve više problema u svakodnevnom životu.

Spavanje je važan proces za svakog od nas i nikako ne predstavlja gubitak vremena. Ono je važno kako bi se odmorili ne samo psihički nego i fizički. Kako se tijekom budnog stanja narušava fiziološka ravnoteža u organizmu, potrebno je spavanje da bi se ravnoteža ponovno uspostavila.

Što su to poremećaji spavanja?

Poremećaji spavanja su česta pojava koja ne pogađa samo djecu nego i odrasle. Kod djece ne treba biti zabrinjavajuća sve dok dijete nije većinu vremena pospano i nema problema s koncentracijom.

Poremećaj spavanja srećom predstavlja prolazne neugodnosti koje nemaju utjecaja na dječji razvoj, ali ako dijete osjeća zabrinutost svojih roditelja, to ga može dodatno uplašiti te od jednog možda nevažnog noćnog događaja može se razviti poremećaj spavanja. Ne postoji dijete koje nije barem jednom imalo problema sa spavanjem, ali to su uglavnom bile noćne more povezane s onim što su nedavno doživjeli.

Roditelji ako žele pomoći svom djetetu da što brže preboli ovu neugodnu fazu tijekom koje se često budi uz noćne more, mogu pokušati razgovarati s njim o tome što je sanjalo i uz pomoć sanovnika otkriti značenje snova. Važno je znati što dijete zabrinjava kako bi počeli raditi na rješavanju problema.

Roditelji bi se trebali upoznati bolje s procesom spavanja kod najmlađih te prikupiti sve potrebne informacije koje bi im u tome mogle pomoći. Mogu se obratiti za pomoć i pedijatru. Važno je da su smireni jer samo tako mogu pomoći svom mališanu, bez da ono osjeti strah i nervozu te se još više osjeti anksioznim.

Postoje dvije glavne vrste poremećaja. Jedna od njih je disomnija, poremećaj povezan uz vrijeme, kvalitetu i duljinu spavanja te parasomnija, koja podrazumijeva razne događaje tijekom spavanja, pričanje u snu, noćne more, škripanje zubima.

Disomnija označava problem s usnivanjem, prilikom čega se može dijagnosticirati strah djeteta od spavanja.

Parasomnija označava raznolika događanja koja se mogu dogoditi tijekom spavanja. Jedni od njih se događaju tijekom sporijeg stadija spavanja kad može doći do mokrenja u krevet, noćnih mora ili mjesečarenja te REM stadij tijekom kojeg se javljaju noćne more.

Kako se nositi s noćnim morama?

Noćne more se javljaju obično od 3. do 6. godine života. Mogu se pojaviti bez nekog konkretnog razloga ili biti povezane s događajem koji se nedavno dogodio i utjecao na njihov život. Roditelji bi mogli pronaći značenje snova zbog kojih njihovo dijete ne može spavati, ako im dijete odluči reći što je sanjalo. Sanovnik će olakšati otkrivanje značenja svakog sna, što će poslužiti kao smjernica prema konačnom rješavanju problema.

Mnogi su se zapitali je li uopće moguće izbjeći probleme sa snovima i spavanjem. Jedan od savjeta je da roditelji pokušaju djetetu osigurati pozitivne emocije preko dana kako bi navečer imalo samo lijepe snove.

Liječenje poremećaja ovisi o razlogu problema. Zbog toga je važno da se prvo dogovori susret s pedijatrom.

Da bi se problem što prije riješio važno je da se nauči razlika između noćnog straha i noćne more. Strah se obično javlja na početku non REM faze kada dijete tek treba zaspati i nakon nje se ne razbuđuje do kraja, za razliku od noćne more koja nastaje tijekom REM stadija i zbog koje se dijete budi u strahu.

Kad je u pitanju noćni strah roditelji trebaju ostati smireni, da dijete osjeti sigurnost i toplinu te što prije utone u san. Bilo bi dobro tijekom dana razgovarati s djetetom zbog čega se toliko prestrašilo. Ako je još malo i ne može reći čega ga je bilo strah, možete pokušati doći do informacija kroz igru. Dajte djetetu omiljenu igračku i neka vam uz njenu pomoć pokaže što ga toliko straši.

Ako je dijete imalo noćnu moru trebate ga zagrliti i utješiti. Neće naškoditi ni ako upalite noćnu lampu da se osjeti zaštićeno. Tijekom dana razgovarajte s njim o noćnim morama, a ako se one često javljaju kroz duže vrijeme, to je znak da treba otići liječniku.

Djeca se moraju osjećati sigurno i svaku večer odlaziti na spavanje u isto vrijeme, a soba u kojoj spavaju mora biti zatamnjena i bez buke. Važno je da se ujutro probude odmorni.

Autor: Alisa Mura

Čuvarkuća na Facebooku


Warning: Unknown: write failed: Disk quota exceeded (122) in Unknown on line 0

Warning: Unknown: Failed to write session data (files). Please verify that the current setting of session.save_path is correct (/tmp) in Unknown on line 0