Potaknite dječju kreativnost

Objavljeno 09.10.2016. | Dobna skupina: 1-3, 3-7, 7+

Postoji mnogo načina na koje roditelji mogu potaknuti kreativnost kod djece. Uključivanjem djece u kreativne aktivnosti ona uče različite složene vještine, uče slušati, stječu samokontrolu, te savladavaju vještinu rješavanja problema.

Kako poticati kreativnost djeteta?

Odrasli, učitelji i roditelji, mogu poticati kreativnost djece na brojne načine, a jedan od njih je i postavljanje pitanja koja pobuđuju različite psihičke funkcije: Tko?; Kada?; Gdje?; Kako?; Zašto?; Objasni!; Na koji još način možeš...?; Što bi bilo kad bi..?; Imaš li drugu ideju?; Usporedi – što je bolje, ljepše... ?; Što te još podsjeća na to?; Po čemu je to slično a po čemu različito od...?; Što misliš da će se dogoditi ako...?; Na što te to podsjeća? itd.

S djecom možemo igrati i različite igre:

  • Igre originalnih odgovora – npr. Što je sve crveno? – uobičajeni odgovori donose 1 bod (jabuka, srce, rajčica…), neuobičajeni 2 ili više (Mars, kapa patuljka…);
  • Igre riječima – povezivanje, premetanje i dr.;
  • Izmišljanje nastavka priče ili drukčijeg kraja;
  • Pronalaženje veza – npr. Što je zajedničko mravu i lokomotivi?
  • Različite uporabe – npr. Za što sve može poslužiti olovka?;
  • Dovršavanje jednostavnih crteža na što zanimljiviji način;
  • Smišljanje i dodavanje različitih pokreta;
  • Problemske priče i dr.


Poticanje kreativnosti kod djece

Kreativnošću se označavaju mentalni procesi koji dovode do novih rješenja, ideja, zamisli, umjetničkih formi, teorija i rezultata koji su jedinstveni i novi.

Za ono što je kreativno najčešće kažemo da je originalno, novo, neuobičajeno, spontano, primjereno i slično, a za kreativne osobe kažemo da imaju osobine kao što su otvorenost, produktivnost, fleksibilnost, sposobnost otkrivanja… Često se kao sinonimi za kreativnost koriste riječi "genijalnost" i "originalnost".

Cilj odgoja i obrazovanja nije više jednostrano inteligentan, dobro prilagođen čovjek oslobođen konflikata, već kreativna (stvaralačka), kritična osoba koja je sposobna rješavati konflikte (sukobe). Znanstveno–tehnološki napredak se sve više ubrzava, zato se sve više traži intelektualni i kreativni rad. Društvene pojave i odnosi u suvremenom su svijetu su sve složeniji pa se ne mogu rješavati samo učenjem činjenica. Zato djecu trebamo sve više učiti rješavanju problema.

Za kreativno mišljenje i ponašanje potrebno je i imati pouzdanja u vlastita prosuđivanja i hrabrosti za zalaganje za vlastite ideje. Stoga djecu trebamo poučavati i kritičnom prosuđivanju, a ne preuzimanju tuđih ideja. S druge strane, rad se sve više odvija timski pa je potrebno učiti djecu suradnji i rješavanju konflikata.

Slavna učiteljica Ellen Key u knjizi “Stoljeće djeteta” piše o tome: “Stvaranje novog naraštaja treba odgojitelja koji neće savjetovati djetetu da čini ono što i drugi čine, već će se radovati kad uoči da dijete odstupa od toga. Postane li nam tuđe mišljenje smjernica, počet ćemo se podčinjavati i tuđoj volji i tako postati samo dio horde koju ’nadčovjek’ vodi na temelju svoje volje, volje koja ne bi mogla svladati velik broj osobnosti koje su svaka oblikovane za sebe”.

Humanistička psihologija polazi od toga da je kreativnost opća i osnovna potreba čovjeka – kreativnost je bitan izraz razvoja čovjeka.

Misliti kreativno znači uvidjeti veze između nepovezanih iskustava koje se pojavljuju u obliku novih misaonih shema, ideja i proizvoda. Ovaj kreativni potencijal ima svaki pojedinac i može ga upotrijebiti u svakoj životnoj situaciji.

Kreativnost u svakodnevnici možemo opisati na ovaj način:

"Tko, kada je to potrebno, može ogradu pretvoriti u ljestve, zavjesu u haljinu, sanduk u stol, krpu u lutku, mikroskop u oružje, u tom je trenutku kreativan." H. Roth

Kreativno mišljenje mogu ograničavati zahtjevi da se obuzda mašta, da se “misli kao i drugi”, da se kreće sigurnim, poznatim i prihvaćenim putovima.

Kreativno mišljenje bira, nasuprot tome, nesigurne, neutabane staze!

Kakve su kreativne osobe?

  • otvorene prema okolini
  • kritične
  • fleksibilne
  • lako se oduševe
  • imaju puno inicijative
  • originalne
  • nekonvencionalne
  • energične i hrabre
  • vole novo
  • ustrajno rade na rješavanju zadatka, problema
  • neovisne
  • zrele, emocionalno stabilne i dominantne
  • imaju izrazit osjećaj za humor

 Izvor: Udruga roditelja Korak po korak

Autor: Čuvarkuća uredništvo

2 korisnika je označilo ovu preporuku kao korisnu.

Čuvarkuća ocjenjuje

Na ovome se mjestu nalaze sažeci preporuka uz ocjene uredništva ili stručnjaka.

Ukupni dojam

4

Kreativne aktivnosti bolje pripremaju djecu i za školske zadatke

Napomena
Djeca kroz kreativno stvaralaštvo izražavaju svoje emocije, a to im pomaže da bolje komuniciraju sa okolinom.

Čuvarkuća preporučuje

Pogledaj i ovo!

Čuvarkuća na Facebooku

Još iz ove kategorije

marketing

Warning: Unknown: write failed: Disk quota exceeded (122) in Unknown on line 0

Warning: Unknown: Failed to write session data (files). Please verify that the current setting of session.save_path is correct (/tmp) in Unknown on line 0