Rana intervencija

Objavljeno 26.01.2013. | Dobna skupina: 0-1, 1-3, 3-7, 7+

Čuvarkuća u suradnji s … OMEP Postati roditelj u većini slučajeva postaje ostvarenje snova, želja i planova.

Iščekivanje djeteta i samo rođenje ispunjeno je mnoštvom emocija i stanja. Prije svega, u većini slučajeva postati roditelj postaje ostvarenje snova, želja i planova. Ali već sam čin poroda u nekim slučajevima bude ispunjen strahom u trenutku kad beba ili ne zaplače u pravom trenutku ili se dogodi neki drugi rizičan faktor prilikom rođenja. Jednako tako svaka majka s nestrpljenjem očekuje dolazak neonatologa kako bi joj potvrdio ono što iznad svega želimo čuti, da je naše tek rođeno biće zdravo.

Muk i tišina nastanu u trenutku kada vijesti nisu takve i u tom trenutku, zbog straha od nepoznatog, i donosioci loših vijesti, i primatelji i najbliža okolina, naprosto gube “prave riječi”. Ovisno o pristupu medicinskih djelatnika, roditelji i dijete odlaze u svoj dom s manje ili više trauma i strahova, s manje ili više pitanja hoće li znati što, kako i kada maksimalno pružiti svom djetetu.

Recept kako biti roditelj ne postoji.  Međutim, postoje i znanstvene i iskustvene spoznaje o intuiciji ili o onom što svi govore: “Kad primiš to malo biće znati ćeš kako”!

Recept kako biti roditelj ne postoji

Intuitivno didaktičko ponašanje  i spontana odgovorljivost roditelja mjerljive su i vidljive činjenice koje stručnjaci uočavaju u odnosu roditelj-dijete, ali jednako tako vide se odstupanja u tom odnosu kada postoji neki faktor rizika kao što je rođenje djeteta s određenim razvojnim teškoćama.  

Svako biće od trenutka dok se začne počinje se razvijati na planu grube motorike, fine motorike, komunikacije i govora, socijalizacije i na intelektualnom planu. Samim činom rođenja prestaje množenje moždanih stanica neurona, ali utjecajem okoline i iskustvom  razvija se nebrojivi niz moždanih veza ili sinapsi za što je najveći dokaz utrostručenje mase mozga unutar prve godine života djeteta. Najveći skok u razvoju čovjek postigne upravo u prvoj godini svoga života, kada od onog nejakog, tek rođenog bića, kojemu je potpuno potrebna fizička pomoć i zaštita roditelja, nauči pratiti i prepoznavati osobe u svom okruženju, nasmijati se i naljutiti se, sjesti, podignuti se i prohodati, nahraniti se i progovoriti. 

Roditelji kao socijalna bića naprosto ne mogu ne doživjeti usporedbe s drugom djecom slične dobi. Počinju li se uočavati razlike, odstupanja ili pak i daleko veće teškoće to dodatno opterećuje osjećaj roditeljske ne/kompetentnosti I automatski se narušava ona spontana roditeljska intuitivnost. Upravo u takvim trenucima glavna je uloga rane intervencije koja obuhvaća edukacijske, terapijske i savjetodavne usluge djeci s razvojnim čimbenicima rizika i utvrđenim razvojnim teškoćama te njihovim obiteljima i okolini, a koje se primjenjuju s ciljem unaprjeđenja djetetova zdravlja, razvoja te blagostanja i obiteljskog djelovanja.  Stručnjaci različitih profila, uz dodatnu edukaciju za rad s malom djecom, educirani su da i kod tek rođene bebe uoče elemente koji bi dugoročno mogli biti rizik za razvoj dodatnih teškoća kod djeteta.

Podržavanje roditeljskih vještina, praćenje potreba pojedine obitelji i pojedinog djeteta, te kreiranje individualnih programa poticanja u trenucima kad je razvoj mozga maksimalno prilagodljiv temeljno je načelo ranointervencijskih programa. Učiti prave stvari u pravom trenutku i na pravom mjestu, najisplativija je i najučinkovitija edukacijsko-rehabilitacijska metoda. Već desetljećima smo svjesni da se socijalni smiješak ili smiješak djeteta kao odgovor na poticaj drage osobe, u 95% slučajeva javlja krajem 3. mjeseca života,  njegov izostanak krajem 4. ili 5. ili 6. mjeseca upozorenje je koje je nužno obuhvatiti preventivnim ili  terapijskim programima. Količina i načini brbljanja male bebe, kontakt očima i razvoj združene pažnje, razumijevanje osnovnih pojmova, bogatstvo komunikacije gestama, mimika lica, te način igre tijekom prvih godina života glavni su prediktor kasnijeg govornog razvoja. Stoga poticanje govornog razvoja u terapijskom smislu ne bi trebao počinjati tek kada se uoče drastična odstupanja naspram govornog razvoja vršnjaka nego daleko ranije.

Sustav dijagnosticiranja problema u našoj državi zna biti dugotrajan, iscrpljujući i često bez krajnje učinkovitih rezultata.Djeca koja u ranoj dobi prekomjerno plaču, imaju velike teškoće sa spavanjem i uspavljivanjem i/ili imaju probleme kod hranjenja spadaju također u skupinu koju je nužno pratiti od strane specijaliste za ranu intervenciju jer takodjer dugoročno mogu prerasti u trajnije razvojne teskoće,  a istovremeno i ozbiljno narušavaju roditeljsku sigurnost koji naprosto gube snagu i vjeru u sebe, te dodatno smanjuju spontano poticanje razvoja djeteta. Postomoderna slika društva svjedoci nam da sve više živimo u užim obiteljskim zajednicama, sa malobrojnim članovima, bez proširenih članova kao što su djedovi, bake i sl. Samohrane obitelji su jedan od oblika,  uslijed čega se gubi jedan od važnih sustava podrške i zaštitnih čimbenika u trenucima pojave rizičnih faktora.

Roditelji, pitajte odmah i djelujte odmah.

Sustav dijagnosticiranja problema u našoj državi zna biti dugotrajan, iscrpljujući i često bez krajnje učinkovitih rezultata jer sama dijagnoza ne podrazumijeva i dobivanje edukacijskih i rehabilitacijskih sustava pomoći. Dok traje utvrđivanje medicinske dijagnoze može se propustiti najvažnije i najosjetljivije razdoblje za razvoj djeteta. Smisao rane intervencije je u prevenciji dodatnih teskoća, usmjeravanju trenutnog razvoja djeteta bez obzira na postavljene dijagnoze i osnaživanju roditeljskih vještina kao primarne sredine za poticanje cjelokupnog razvoja djeteta. Za uključenje u programe rane intervencije dovoljna je i svaka mala sumnja ili u djetetov razvoj ili u vlastite roditeljske vještine.

Roditelji, pitajte odmah i djelujte odmah. Tako ćete otkriti jesu li vaše sumnje bile opravdane ili ne, adekvatno ćete poticati svoje dijete u tom trenutku kada se određene vještine i trebaju poticati te ćete smanjiti pojavu nekih dodatnih ili pridruženih teškoća.

" S brigama ne treba živjeti, njih treba razriješiti!"

www.ranaintervencija.org/

Autorica: Silvija Pucko, prof.defektolog, specijalizant rane intervencije u edukacijskoj rehabilitaciji

Autor: Čuvarkuća uredništvo

2 korisnika je označilo ovu preporuku kao korisnu.

Čuvarkuća ocjenjuje

Na ovome se mjestu nalaze sažeci preporuka uz ocjene uredništva ili stručnjaka.

Napomena
Uloga rane intervencije obuhvaća edukacijske, terapijske i savjetodavne usluge djeci s razvojnim čimbenicima rizika i utvrđenim razvojnim teškoćama te njihovim obiteljima i okolini, a koje se primjenjuju s ciljem unaprjeđenja djetetova zdravlja, razvoja t

Čuvarkuća preporučuje

Pogledaj i ovo!

Čuvarkuća na Facebooku

Još iz ove kategorije

marketing

Warning: Unknown: write failed: Disk quota exceeded (122) in Unknown on line 0

Warning: Unknown: Failed to write session data (files). Please verify that the current setting of session.save_path is correct (/tmp) in Unknown on line 0