Razgovarajte sa svojim bebama od rođenja - 1. dio
Čuvarkuća u suradnji s …
S bebama je važno razgovarati od samog rođenja, a osim razgovora potrebno je i osigurati poticajnu okolinu.
Poticajna okolina
Velika je odgovornost postati roditeljem, ali u isto vrijeme vam se pruža i jedinstvena prilika postati djetetovim prvim "učiteljem". Komunikacija između bebe i roditelja počinje još i prije rođenja, a samim rođenjem se intenzivira jer postaje direktna komunikacija, oči u oči. Dojenčad komunicira svoje potrebe plačem, očnim kontaktom i raznim pokretima svojih tijela. S obzirom da roditelji u najranijim danima provode s bebama i mnogo više od "punog radnog vremena", slijedi nekoliko praktičnih savjeta koji mogu pomoću razvoju jezika i govora kod vaših beba.
Roditelji trebaju poticati razvoj govora, u suprotnom, potpuno zdravo dijete može zaostajati i na tom i na mnogim drugim područjima razvoja.
Poticanje služi svojoj svrsi samo ako prethodi razvoju. Što to točno znači i kako okolinu bebe učiniti poticajnijom?
Svaki roditelj svom djetetu treba osigurati poticajnu okolinu. Što je poticajna okolina za bebu?
Dječja soba mora biti puna najrazličitijih poticaja/ podražaja. Pokušajte ispuniti dječju sobu različitim predmetima koje dijete može istraživati svim osjetilima (što više osjetila dijete koristi, to će doživljaj okoline biti intenzivniji) . Koristite se šarenim tapetama, oslikajte zidove i strop, postavite slike na zidove, viseće igračke jarkih boja, pustite bebi umjerenu, veselu glazbu; nabavite posteljinu i pidžame sa sličicama – za manje bebe s velikim jasnim slikama, a kasnije mogu sadržavati i više sitnih detalja.
Čak i ako dijete nesvjesno dodiruje različite površine aktivno stimulira različite dijelove mozga i to ne samo dijelove odgovorne za osjetilo dodira već i one dijelove koji su odgovorni za razvoj govora i jezika
Vrijeme provedeno na podu iznimno je bitno za razvoj djeteta u smislu kontrole mišićnog sustava i koordinacije. Pokušajte postaviti dijete na trbuh u blizini ogledala, ili stavite šarene igračke, te igračke s uzorcima u blizinu djeteta. Blizina tih predmeta/ ogledala potiču dijete da podigne svoju glavicu i pogleda oko sebe. Također je dobro imati mobil iznad djeteta dok leži u budnom stanju, no ne postavljen točno iznad glave, već malo niže, prema trbuhu, kako bi beba mogla naučiti podizati glavu i kako bi ojačali trbušni mišići, bitni za samostalno kretanje kasnije.
Bilo bi vrlo korisno napraviti prekrivač/dekicu od različitih materijala – hrapavih, mekanih, glatkih, grubih, debelih, tankih, šuškavih itd. Čak i ako dijete nesvjesno dodiruje različite površine aktivno stimulira različite dijelove mozga i to ne samo dijelove odgovorne za osjetilo dodira već i one dijelove koji su odgovorni za razvoj govora i jezika.
Katarina Matijević, magistra logopedije
Certificirani Baby Signs® Instruktor
Certifikat-osnove DIR/Floortime® metode