Zaposlene trudnice

Objavljeno 10.03.2015. | Dobna skupina: Još nema dijete, Prije poroda

Redovitim vježbanjem održava se tjelesna težina, unapređuje kardiorespiratorna kondicija i preveniraju moguće komplikacije.

Tijekom trudnoće više od 40 posto žena odlučuje nastaviti raditi sve do uoči poroda, a najčešći su razlozi egzistencijalni, socijalne potrebe ili osobni profesionalni razvoj.

Promijenjeni tijelo i psiha

Trudnoća je fizičko stanje koje mijenja tijelo žene, a razvoj novog bića u maternici stvara posebnu fizičku povezanost između nje i budućeg djeteta. Za pravilan razvoj nerođenog djeteta važno je odražavanje fizičkog zdravlja majke pravilnom prehranom i prilagođenim vježbanjem u skladu s tjelesnim promjenama

U prošlosti se trudnoća smatrala poštednim stanjem. Današnje se trudnice, pak, pod okriljem znanosti, potiče na kontrolirano vježbanje i održavanje tjelesne aktivnosti, a sve zbog opće dobrobiti i nje i nerođenog djeteta, i to ne samo tijekom trudnoće, nego i nakon poroda. Planiranim programom vježbanja trudnice osnažuju i održavaju mišićni "korzet" uz kralježnicu (paravertebralnu muskulaturu), to jest jačaju mišićni stup u području križa, koji je glavna potpora trbuhu. Uz to, održavaju tonus i elastičnost trbušnih mišića i mišića dna zdjelice, zbog čega su spremnije za moguće teškoće prilikom poroda i produljeno rađanje.

Redovitim vježbanjem održava se i tjelesna težina te preveniraju moguće komplikacije trudnoće, kao što je gestacijski dijabetes, preeklampsija te kronične tegobe lokomotornog sustava, poput križobolje, oslabljena i rastegnuta mišića trbuha, dna zdjelice i sl. Vježbanje unaprjeđuje kardiorespiratornu kondiciju trudnice, pomaže bržem oporavku babinjače i smanjuje napetost, te tako djeluje pozitivno na sve izazove budućeg majčinstva.

Usporedno s povećanjem potreba ploda, povećava se i utrošak energije prilikom vježbanja trudnice i raste potražnja tijela za hranjivim tvarima

Trudnica treba biti svjesna svih promjena i prilagoditi prehranu i način života sebi i budućem djetetu. Pri odabiru vježbi treba izbjegavati potencijalno rizične aktivnosti. Sportovi kod kojih je moguć pad (skijanje, trčanje...) posebno su opasni, zbog promjene težišta tijela trudnice i poremećene ravnoteže. Nisu poželjne niti aktivnosti u kojima je trudnica izložena ekscesivnoj vrućini. Naime, kod trudnice je rad srca ubrzan i u mirovanju, zbog čega nema dovoljno kompenzacijskih mehanizama za obranu od viška topline, a posljedična dehidracija dodatno snižava krvni tlak.

Znanstveno utemeljene preporuke

The American College of Obestetricians and Gynecologist svake godine izdaje preporuke temeljene na recentim znanstvenim činjenicama o načinu i količini aktivnosti i vježbi za trudnica. Opća je preporuka da trudnice vježbaju umjereno barem 30 minuta dnevno, gotovo svaki dan u tjednu. Pod terminom aktivnost smatraju se i rekreacija, obavljanje kućanskih poslova, izvršavanje obveza na radnome mjestu i prijevoz. Jedno istraživanje uočilo je opći pad aktivnosti u razdoblju od 17. do 22. i 27. do 30. tjedna trudnoće, i to kod svih trudnica, posebno u trajanju i količini aktivnosti svakodnevnog života, kao što su higijena, odijevanje, hranjenje, održavanje okućnice i poslova oko kuće, rekreacijskih aktivnosti. Istraživanje je pokazalo i da poslovi njege i brige o ukućanima i kućanstvu čine okosnicu aktivnosti trudnice. Uz to, trudnice koje su bile aktivne tijekom trudnoće obavljale su zahtjevnije i teže poslove i bile u boljoj kondiciji, u usporedbi s onima koje su bile inaktivne. Većina žena koje su nastavile raditi na radnom mjestu koje uključuje sjedenje, nisu mijenjale navike ni u trudnoći, iako se to preporučuje.

Relativne kontraindikacije za aerobno vježbanje u trudnoći (prema ACOG*)

  •  teška anemija
  • neobrađena majčina srčana aritmija
  • kronični bronhitis
  • loše kontrolirana šećerna bolest tipa I
  • iznimno pretjerana debljina
  • izrazita neuhranjenost (indeks tjelesne mase manji od 12)
  • pretežito sjedilački način života
  • zaostatak rasta ploda u sadašnjoj trudnoći
  • loše kontroliran visoki krvni tlak / preeklamsija
  • ograničenja koštano-zglobnog sustava
  • loše kontrolirana epilepsija
  • loše kontrolirana bolest štitnjače
  • pretjerano pušenje

*American Collage of Obsteticians and Gynecologists

Zbog hormonalnih promjena u trudnoći, vezivno tkivo je mekše i sklonije oštećenju zbog pretjerana rastezanja zglobova ili nakon manje traume (udarac, istegnuće...). Uz to, na status zglobova može utjecati i dobivanje na tjelesnoj težini trudnice. Stoga se intenzitet i trajanje vježbi prilagođava zdravstvenom stanju trudnice i njezinoj prijašnjoj tjelesnoj aktivnosti. Općenito, što je tijekom vježbe trudnica u stabilnijem položaju, to je vježba za nju sigurnija.

Hodanje, joga, pilates i upravljanje sobnim biciklom prihvatljivi su oblici vježbanja za većinu trudnica. Prakticirati se mogu i oblici aerobnog vježbanja, kao što su plivanje i aerobika u vodi, ali samo u slučajevima kad ne postoji neki medicinski razlog.

Ovisno o uvjetima radnog mjesta i okruženja, trudnica može raditi svoj posao sve do šest do osam tjedana prije poroda, kad se, zbog visoke trudnoće, očekuje pad radne sposobnosti, a u skladu s primijećenim postupnim padom trajanja i količine fizičke aktivnosti u trećem trimestru. Ipak, zanimanja koja iziskuju dulje zadržavanje u prisilnom položaju, poput sjedenja, stajanja ili pregibanja naprijed, većini trudnica ograničavat će već i ranu aktivnost. Valja uzeti u obzir i to da neke trudnice tijekom trudnoće zamjenjuju zahtjevnije poslove onima manjeg intenziteta, što samo dodatno umanjuje njihovu sveukupnu aktivnost.

Prekinuti s vježbanjem u trudnoći u slučaju:

  • krvarenja iz rodnice
  • zaduhe pri naporu
  • vrtoglavice
  • glavobolje
  • bolova u prsištu
  • slabosti mišića
  • bolova ili otekline potkoljenice (isključiti tromboflebitis)
  • preuranjena poroda
  • usporenih pokreta ploda
  • curenja vodenjaka

Izvor: www.vasezdravlje.com

Autor: Čuvarkuća uredništvo

1 korisnik je označio ovu preporuku kao korisnu.

Čuvarkuća ocjenjuje

Na ovome se mjestu nalaze sažeci preporuka uz ocjene uredništva ili stručnjaka.

Napomena
Liječnik će procijeniti spadate li u skupinu trudnica visokog rizika koja bi trebala ograničiti vježbanje ili ga neko vrijeme potpuno izbjegavati.

Čuvarkuća preporučuje

Pogledaj i ovo!

Čuvarkuća na Facebooku

Još iz ove kategorije

marketing

Warning: Unknown: write failed: Disk quota exceeded (122) in Unknown on line 0

Warning: Unknown: Failed to write session data (files). Please verify that the current setting of session.save_path is correct (/tmp) in Unknown on line 0